Johan Dalene har allerede bemerket seg på scener over hele verden og hadde onsdag en samtale med Ung Filharmoni.

Fem kjappe med Johan Dalene

Vi tok en prat med Johan Dalene i etterkant av hans prat med Ung Filharmoni.

Tekst: Øyvind Hamre | Foto: Magnus Skrede

Hva er dine tre beste øvingstips?

– Å øve på det mentale før en framføring, øve langsomt, og å tenke gjennom hvordan du vil spille før du begynner å øve. Det pleier jeg å gjøre, og jeg føler man får mer ut av øvingen da.

Er det en konsert som det var spesielt stort å spille?

– For et par somre siden deltok jeg i en konkurranse og vant en pris. En av premiene var å spille med Cleveland Orchestra, som er et av verdens beste orkestre. Det var et stort øyeblikk for meg. Og selvfølgelig da jeg spilte i Ung Filharmoni!

Hva er din siste store konsertopplevelse?

– Janine Jansen, et av mine store forbilder, holdt en recital i Stockholm i vår, hvor hun spilte blant annet Schumann og Franck. Det var en fantastisk konsert.

Har du en tidsperiode som er din favoritt?

– Jeg har ingen spesifikk, jeg liker å spille så mye forskjellig. Alt fra Bach til Tsjajkovskij, og det er mye nyskrevet jeg også liker.

Har det noen gang gått galt under en konsert?

– Det hender alltid noe. En ting jeg husker godt var da jeg for to og et halvt år siden spilte en julekonsert i min hjemby, Norrköping. Det var TV-sending med tettpakket program med pop-artister og flere, og rett før siste del av stykket så røk E-strengen min. Nesten hele det siste partiet foregikk på E-strengen, så det var ingenting jeg kunne gjøre. Om noe sånt skjer under en konsert, kan man vanligvis løpe og bytte, men her var tidsskjema så utrolig tett. Det var ikke så gøy da, men det er morsomt å se tilbake på nå.